ارزش زن در گذر زمان

ارائه مطالب در مورد هر موضوعي

تبلیغات در سایت ما
تبلیغات در سایت ما تبلیغات در سایت ما

تبلیغات سایت

ارزش زن در گذر زمان

زندگي زن در ميان ملت هاي عقب مانده قديم

زندگى زن در امت ها و قبائل وحشى ، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه و امريكاى قديم و غير اين ها نسبت به زندگى مردان نظير زندگى حيوانات اهلى بود، آن نظرى كه مردان نسبت به حيوانات اهلى داشتند همان نظر را نسبت به زن داشتند، و به زنان با همان ديد مى نگريستند.

زندگي زن در ميان ملت هاي متمدن قبل از اسلام

در بين امت هاي متمدن قبل از اسلام مانند مردم چين و هند و مصر و ايران قديم نيز زن هيچ گونه استقلال و آزادي نداشته، بلكه در همه شؤون زندگي اش تحت قيموميت و سرپرستي و ولايت مرد بوده و حق مداخله در هيچ شأني از شؤون اجتماعي را نداشته است.

در ميان اين قبايل از زن به عنوان يك انسان متوسط و ضعيف استفاده مي كردند،‌انساني كه هيچگونه حقي نداشت مگر اين كه به انسان هاي ديگر در امور زندگي كمك كند.

شخصيت زن از ديدگاه اسلام

اما دين مبين اسلام در قرآن مجيد زيباترين، شيواترين و رساترين تعبير را در ارتباط و همبستگي وجود زن و مرد دارد:

هن لباس لكم و انتم لباس لهن(آنها همانند لباس براي شما هستند و شما همانند لباس براي آنها هستيد.)

همانگونه كه لباس براي پوشش و زينت و مايه عفاف است زن و مرد براي همديگر نيز چنين نقشي دارند و هيچ يك از آن دو بر ديگري برتري ندارد.

در آيه 13 سوره حجرات نيز ملاك برتري را چنين معرفي مي نمايد:

يَأَيهَا النَّاس إِنَّا خَلَقْنَكم مِّن ذَكَرٍ وَ أُنثى وَ جَعَلْنَكمْ شعُوباً وَ قَبَائلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكرَمَكمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُم(اى مردم ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شما را تيره هايى بزرگ و تيره هايى كوچك قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد نه اين كه به يكديگر فخر كنيد و فخر و كرامت نزد خدا تنها به تقوى است و گرامى ترين شما باتقوى ترين شما است.)

تفسير برخي مفسرين در مورد اين آيه اين است كه اگر شما بخواهيد روي بدن فخر كنيد هم مرد از يك مرد و يك زن خلق شده و هم زن از يك مرد و يك زن بوجود آمده است نه خلقت مرد بالاتر از خلقت زن است و نه بر عكس.


مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: